5 Tips voor minder ochtendstress

5 Tips voor minder ochtendstress

De vakantie is weer voorbij en dat betekent kinderen weer naar school en de papa’s en mama’s weer aan het werk. ’s Morgens komen we vaak tijd te kort. Je gaat haasten en juist dan ontstaat er een discussie over welke kleren er aangedaan worden of wat er mee naar school gaat voor tijdens het fruiteten. Vaak is het dan ook letterlijk rennen om de kinderen op tijd in de klas te hebben.

Ik sprak laatst een moeder die vaak te laat met haar kinderen op school aankwam. Ze gaf aan dat ze vaak discussies had over de kleding van haar kinderen. En dat ze daardoor te laat kwam, want heel haar planning liep zo in de war. Ik vroeg haar of ze er weleens over nagedacht had om samen met haar kinderen de avond van te voren hun kleren uit te kiezen en klaar te leggen, ze keek me verwonderd aan “ohh  daar heb ik nooit over nagedacht, ik zal het eens gaan proberen” was haar antwoord. Dat heeft me aan het denken gezet en vandaar nu mijn 5 tips die zorgen voor minder ochtendstress en meer gezelligheid en rust in de ochtend.

Tip 1: Zet je wekker 15 minuten eerder.
We houden allemaal van uitslapen, maar het is of nog even blijven liggen en in tijdsnood komen en geïrriteerd raken of de wekker net wat vroeger zetten en daardoor iets meer ruimte creëren waardoor alles wat rustiger gedaan kan worden. Het nog net even wat langer blijven liggen, levert je waarschijnlijk alleen maar meer stress en irritatie op.

Tip 2: Zorg eerst voor jezelf.
Ik hoop dat je al besloten hebt om je wekker vroeger te gaan zetten. Hierdoor creëer je extra tijd die je eerst aan jezelf gaat besteden. Ik zorg er persoonlijk  altijd voor dat ik zelf ben aangekleed voordat ik mijn kinderen uit bed haal. Mocht mijn oudste zoon toch eerder uit bed komen, dan weet hij dat mama eerst voor zichzelf zorgt en daarna voor hem. Mocht hij ook alvast zichzelf willen aankleden dan ligt alles al klaar voor hem en er zijn momenten dat hij ineens aangekleed en wel de badkamer binnen komt lopen en roept “verrassing mama!”. Dat is toch een leuk begin van de dag! Maar meestal wacht hij gewoon lekker in zijn bedje totdat ik hem eruit kom halen. Dus zorg dat je zelf helemaal klaar bent dan heb je daarna alle tijd voor je kinderen en hoef je niet te gaan stressen, omdat je zelf nog niet klaar bent.

Tip 3: Leg de avond van te voren zoveel mogelijk klaar.
Ik leg ’s avonds heel veel klaar bijvoorbeeld de kleren (mocht je zoon of dochter daarin mee willen beslissen dan heb je daar ’s avonds de tijd voor om dat te regelen), maar ook de broodtrommel en beker en tas om mee naar school te nemen. Verder zet ik op het aanrecht altijd al de borden en bekers enz. klaar die ik nodig heb voor het ontbijt. Alles wat je de avond van te voren al hebt klaargezet, scheelt je de volgende ochtend in tijd.

Tip 4: Zorg dat je vaste routines hebt.
Kinderen hebben veel baat bij routines. Mijn ochtendprogramma ziet er iedere ochtend hetzelfde uit. Dit heeft als voordeel dat ik zelf eigenlijk alles op de automatische piloot doe en niet meer hoef na te denken of ik dingen vergeet. Verder heeft dit als voordeel dat mijn zoon ook precies weet wat er allemaal moet gebeuren voordat we naar school gaan en dat geeft hem ook rust. Het weekend is dan ook altijd weer een leuke uitdaging, want dan verdwijnen de routines ineens, maar we moeten wel op tijd op de zwemles zijn!

Tip 5: Even tijd voor elkaar.
Ik ontbijt samen met mijn kinderen aan tafel. We praten dan even over de dag die gaat komen. Wat ga je op school doen, weet je dat al? Soms mag hij namelijk iets afmaken of heeft zijn juf de dag ervoor al iets verteld. Kan er vandaag afgesproken worden met een vriendje? Wat gaat mama doen, boodschappen of werken of misschien iets anders. Mijn zoon vraagt het vaak al aan mij “mama wat ga jij vandaag doen?”. Even tijd voor elkaar en genieten van elkaars gezelschap.

 

Ik weet zeker dat als je de bovenstaande tips gebruikt je zal gaan ervaren dat je tijd overhoudt en dat alles veel rustiger en gezelliger zal verlopen. En de tijd die je overhoudt die reserveer je dan lekker voor je kinderen! Ik wens je veel succes met uitproberen en hoop echt dat je net als ik veel minder last van ochtendstress zal ervaren.